به گزارش سایت مجله هنرهای تجسمی به نقل از هنر آنلاین؛ نمایشگاه آثار مهتا معینی با عنوان «در آستانه» در گالری عصر برپاست. معینی با بیان اینکه ده اثر با تکنیک اکریلیک روی بوم در این مجموعه به نمایش درآمده است گفت: کارهای من کاملاً ذهنی و مرتبط با مسائل شخصی و هویت فرهنگی است. شروع این مجموعه از درگیری من با این مسأله بود که فکر کردم ما در مسیر زندگی به جایی میرسیم که باید تصمیمهایی بگیریم و فکر میکنیم باید شرایط را تغییر دهیم. این آثار نشان دهنده زمانی است که آدمها کنار جاده میایستند تا مسیر را نگاه کنند و تصمیم بگیرند که کدام راه را انتخاب کنند.
وی افزود: با این ذهنیت شروع به کار کردم و فیگورهایی را در فضای خالی قرار دادم که نگاه آنها به سوی خلاء است و هیچ چیزی مقابل آنها نیست. میخواستم نشان دهم که چه اتفاقاتی برای روح ما میافتد و چطور لایه لایه تغییر میکنیم و هر مرحله ممکن است نگرانی و اضطراب را به همراه داشته باشد. در هر مرحله از زندگی و با تغییری که برایمان رخ میدهد انگار از دری عبور میکنیم و به مرحله بعد میرویم. اما وقتی از این مراحل عبور میکنیم باز هم زندگی ادامه دارد و به پایان راه نرسیدهایم.
معینی ادامه داد: همه فیگورهای من ذهنی است و از مدل عکاسی نکردم، زیرا منظورم از سمبل زن اشاره به بخش زنانگی وجود هر انسان است که معمولاً این تصمیمها را با آن بخش میگیریم. اما نمیخواستم جنسیت خاصی را نشان دهم. من برای شکلگیری داستان در ذهن خود، عکاسی میکنم اما هیچ وقت از روی آنها اجرا نمیکنم. حتی اگر عکاسی نکنم نیز آنچه در کار میآورم از محیط اطراف و فرهنگ و هویت ما شکل گرفته است. آناتومی بدنی که من کشیدهام مطابق با واقعیت نیست زیرا نمیخواستم این فیگورها نماد انسان باشد، بلکه بیشتر نماد روح و ذهن ما است.
او درباره نقوش و تزیینات آثارش گفت: نقش پارچههایی که از کودکی تا به حال دیدهام در این کارها تأثیر گذاشته است، اما هیچکدام دقیقاً مطابق آنچه دیدهام نیست. لباسهای زنان در همه کارهایم نقشدار است و هیچکدام مرده و ناامید نیست، زیرا نمیخواستم افسردگی، اضطراب و ناامیدی را نشان دهم بلکه میخواستم بگویم ما آدمهای زنده وامیدواری هستیم که هرکدام ممکن است در جایی از زندگی لازم باشد که یک لحظه صبر کنیم و تصمیم جدی بگیریم.
معینی با اشاره به علاقه خود به نقاشی ایرانی گفت: همیشه به نگارگری توجه داشتم و سالها پیش مدتی روی مکتب هرات کار کردم. نقاشیهای قدیمی من کاملاً دوبعدی و فیگورها کاملاً تخت بود. اما به مرور زمان تغییراتی در کارم به وجود آمد و سایه و حجم وارد کارهایم شد. فیگورهایم الان واقعیتر شده اما همچنان رئال نیستند. تأثیرات مینیاتور هنوز در مواردی مثل نقش لباسها و تقسیمبندی فضا و... وجود دارد اما بُعد را آگاهانه وارد کار کردم و سعی میکنم برای سیال بودن ذهن، دو یا سه پلان در کار بیاورم.
نمایشگاه آثار مهتا معینی تا ۲۴ تیر در گالری عصر به نشانی خیابان میرزای شیرازیشمالی، خیابان دلاویز، پلاک ۱۸ برگزار میشود