محمد فاتح نطنزی برگزیده رشته خوشنویسی چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر است. او در این گفتوگو با بیان اینکه ۳۵ سال سابقه خوشنویسی در شهر اصفهان دارد، گفت: پیش از این در پنج جشنواره داخلی در خط شکسته نستعلیق و در پنج جشنواره خارجی نیز در خط نستعلیق رتبه آوردهام. هفت نمایشگاه انفرادی خوشنویسی داشتم و ۱۵ جزء قرآن را به خط شکسته نستعلیق نگاشتهام ولی چون حامی مالی وجود نداشت نتوانستم آن را تکمیل کنم.
او که در دانشگاه هنر اصفهان به تعلیم خوشنویسی میپردازد ادامه داد: شاگردان زیادی تربیت کردهام که تعدادی از آنها در حال رسیدن به درجه استادی هستند. همچنین به خط غبار برای قلمزنان معتبر اصفهان مینویسم تا آنها کارهای منحصر به فردی را روی فلز انجام دهند.
فاتح نطنزی درباره اثری که در جشنواره فجر ارائه کرده بود گفت: این اثر شامل ۱۲۰ بیت از اشعار مولانا است که در اندازه دانگ غبار یعنی پنج دهم میلیمتر نوشته شده است. تذهیب و طلا کاری آن نیز توسط فرزانه جعفری انجام شده و در مجموع حدود سه ماه روی این اثر کار شده است.
او با بیان اینکه جشنواره فجر نتوانسته است هنرمندان را به خود جلب کند گفت: جوایز جشنواره فجر در مقایسه با جشنوارهها و مسابقاتی که در کشورهای دیگر مانند ترکیه برگزار میشود، بسیار کم است. متولیان فرهنگی باید فعالیت جدی داشته باشند و جوایز سنگینتری برای جشنوارهها بگذارند تا هنرمندان حرفهای بیشتری در این رویدادها شرکت کنند.
این خوشنویس ادامه داد: شرکت در مسابقات خارجی هم مشکلات خود را دارد. به عنوان مثال در ترکیه اثر هنرمند به او بازگردانده نمیشود و از قبل نیز به او گفته میشود که اثر نباید امضا داشته باشد. فکر میکنم این احتمال وجود دارد که در آینده این آثار به نام هنرمندان آن کشور ارائه شود. با این حال شاهد هستیم که در حوزه خوشنویسی بیشتر هنرمندان تمایل دارند آثار خود را به ترکیه بفرستند. اگر هنرمند در کشور خود حمایت شود آثار نفیسی خلق میکند که برای آیندگان باقی میماند و این موضوع باعث پیشرفت کشور میشود. هنر در دنیا اهمیت زیادی دارد و این ضعف متولیان داخلی است که نمیتوانند هنر ایران را به تبلور برسانند.
فاتح نطنزی افزود: در مهمترین جشنواره هنری کشور باید برخورد جدیتری با هنر وجود داشته باشد تا هنرمندان به شرکت در آن ترغیب شوند. مسئولان باید برای اقتصاد هنر برنامهریزی داشته باشند و از اساتید و کارشناسان سؤال کنند و راهنمایی بخواهند. در کشور ما و به خصوص در شهرستانها خوشنویسی رو به انزوا میرود و هنرمندان بیشتر به نقاشی خط رو آوردهاند. ضعفهایی که وجود دارد باعث میشود جشنوارهها و مسابقات مختلفی که در ایران برگزار میشود خروجی خوبی نداشته باشند و آثاری که خلق میشود ماندگار نباشد.