به گزارش سایت مجله هنرهای تجسمی به نقل از ایسنا؛ کاغذ دیواری گلدار کلاسیک، فلایپوسترهای نازک، آستروچرف سبز و کاغذ کرافت قهوهای پس زمینه معمول شاهکارهای پابلو پیکاسو نیستند. اما «موزه پیکاسو پاریس» در پاریس اتاقهای خود را بهطور قابلتوجهی تغییر داده است تا از این راه نسل جوانتری را دوباره جذب کند که از این هنرمند بانفوذ اسپانیایی به دلیل جنجالهایی درباره رفتار بیرحمانهاش با زنان و استفاده از آثار تاریخی آفریقایی دور شدهاند.
این هفته به مناسبت پنجاهمین سالگرد درگذشت پیکاسو، نمایشگاه جدیدی از مجموعهای از شاهکارها، نقاشیها، طرحها و سرامیکهای پیکاسو به همراه آثار مهمی از نقاشان معاصر، از جمله هنرمندان کلیدی زن سیاهپوست به نمایش گذاشته میشود تا بحث در مورد فمینیسم، استعمار و نژاد را مطرح کند.
درحالی که امسال موزههای سراسر جهان از نیویورک گرفته تا مالاگا و بخارست، نمایشگاههایی برای پنجاهمین سالگرد درگذشت پیکاسو را آماده میکنند، «موزه پیکاسو» در پاریس تصمیم گرفت از جنجالهای پیرامون این هنرمند که زندگی خصوصی آشفتهای دارد و رفتار او با زنان زندگیاش که از زمان جنبش «MeToo » بیش از آثار او به کانون توجه مخاطبان جوان تبدیل شده است، چشمپوشی نکند.
مدیر «موزه پیکاسو» در پاریس بیان کرد: «ما میخواستیم موزه را برای مخاطبان بیشتری ارائه کنیم و همه آن بحثها در مورد زنان، مسائل پسااستعماری و سیاست را مطرح کنیم.»
یکی از اتاقها، با عنوان «سفرهای خیالی»، مجموعه شخصی پیکاسو از اشیاء آفریقایی و این که چگونه چنین قطعاتی به مالکیت هنرمندان آوانگارد اوایل قرن بیستم درآمدهاند را مورد بررسی قرار میدهند. سهگانه هنرمند نیجریهای «اوبی اوکیگبو» به نام «یادآوری مناظر دوران کودکی من» که به بررسی داستانها و آیینهای اجدادی میپردازد نیز در همین اتاق به نمایش گذاشته شده است.
یک اتاق تاریک با عنوان «در زمان جنگ» به این نمایشگاه اختصاص پیدا کرده است که آثار پیکاسو در طول جنگ جهانی دوم را به نمایش گذاشته است.