در این نشست که با حضور استادان هوشنگ جزی زاده، اکبر مصریپور و بهرام طاهری و با اجرای مهدی تمیزی به عنوان مجری کارشناس برگزار شد، سیر نگارگری اصفهان به ویژه آموزش آن توسط استادان هنرستان هنرهای زیبا بررسی شد.
در این برنامه استاد جزیزاده با اشاره به اینکه یکی از افتخارات من تحصیل در دبیرستان سعدی و هنرستان هنرهای زیبا است گفت: مایه افتخار من است که شاگرد استاد عیسیخان بهادری بودم؛ یکی از دیگر استادان بزرگی که در هنرستان هنرهای زیبا در خدمت ایشان بودیم استاد محمدحسین مصورالملکی بود که کارهای زیبایی از ایشان به یادگار مانده است.
در ادامه استاد مصریپور با اشاره به اینکه استاد بهادری یکی از کسانی بود که عاشق آموختن و یاد دادن هنر به دیگران بود افزود: ایشان کسی بود که آموزش را در هنرستان هنرهای زیبا به صورت آکادمیک درآورد، به خصوص ایشان از اول بر روی طراحی و ترکیببندی تاکید داشتند و از طریق مطالعه مکتب تبریز و اصفهان به هنرجویان طراحی و ترکیببندی را آموزش میدادند.
این استاد نگارگر با اشاره به چگونگی ورود خود به هنرستان هنرهای زیبا خاطرنشان کرد: من پنج سال در هنرستان هنرهای زیبا در خدمت استاد رستم شیرازی بودم و شاگردی ایشان را میکردم و سپس به منزل استاد رفتم و در آنجا به نگارگری پرداختم.
سپس استاد طاهری با اشاره به رفتار سنگین و باوقار استاد جواد رستم شیرازی به عنوان یکی از معلمان هنرستان هنرهای زیبا خاطر نشان کرد: با دیدن رفتار ایشان فهمیدم که جای خوبی برای تحصیل آمدهام.
وی ادامه داد: هنرستان هنرهای زیبا در آن زمان جایی بود که بیشتر شخصیتهای بزرگی که برای دیدار از ایران به اصفهان میآمدند به این هنرستان سر میزدند و از آن بازدید میکردند.
در ادامه این نشست استاد علیرضا اسماعیلپور و استاد احمد مطیع به نمایندگی جامعه نگارگر معاصر اصفهان به جمع استادان هنرستان هنرهای زیبا پیوستند و سوالات خود را از این اساتید پیشکسوت پرسیدند.
اسماعیلپور در مورد اسلیمی و ختایی پرسید و استاد طاهری پاسخ داد: با دقتی که در تاریخ هنر داشتم دیدم دو عنصر بزرگ در گل و بوته وجود دارد که یکی اسلیمی است و دیگری ختایی و اسلیمی بیشتر در مساجد کاربرد دارد و ختایی بیشتر در کاخ ها بکار برده میشود.
وی تاکید کرد: اسلیمی بیشتر مردانه است و ختایی بیشتر زنانه است. اسلیمی خط زمینی است و ختایی بیشتر پر از ناز و غمزه است و این دو در کنار یکدیگر معنا مییابند.
استاد مصریپور با اشاره به اینکه در هنرستان هنرهای زیبا انتخاب موضوع به هنرجو سپرده میشد و بیشتر آموزش مکتبها برعهده استاد بود گفت: اگر در کار یک نگارگر عناصر ایرانی وجود داشته باشد به خاطر مطالعه و تحلیل کارهای قدیمی است و برای همین لزوم فراگیری نقوش سنتی در نگارگری مشخص میشود.
وی در پاسخ به اینکه در برخی از کارها و آثار خودش حالت دفرمه دیده میشود تصریح کرد: نگارگری هم مثل هر نقاشی دیگری یک هنر است و مکاتب مدرن نیز در آن میگنجد و من اعتقاد ندارم که نقاشی ایرانی دو بعدی است، معتقدم نگارگری دارای بعد سوم است اما پرسپکتیو علمی در آن رعایت نشده است.
استاد مصریپور در خصوص انتخاب رنگ و تاثیر آن در طراحی و چیدمان اثر گفت: وقتی یک شعر حماسی است شما میخواهید بیننده را تهییج کنید برای همین رنگها باید با مضامین شعری متناسب باشد مثلاً؛ برای یک شعر بهاریه، شما باید از رنگهای شاد و بهاری استفاده کنید.
در ادامه استاد بهرام طاهری افزود: تحول در هنر بسیار مهم است، هرچه هنر و علم دگرگون شود و نوآوری در آن به وجود آید جامعه عوض میشود.
وی خاطرنشان کرد: دگرگونی در هر رشته هنری باید وجود داشته باشد تا سبب پیشرفت آن هنر شود.
این استاد نگارگر برجسته اصفهانی افزود: هنرمند را نباید در چهارچوب گذاشت. هنرمند باید کار خودش را بکند و نباید قالب خاصی برای هنرمند ساخت، هنرمند باید فرهنگ خود را بداند و با توجه به آن کار کند. در واقع زیبایی هنر به دگرگونی آن است و هنرمند باید با هنرش تجربه خود و خودش را ارائه دهد.
در پایان این نشست با حضور استاد محمدعلی حدت و دکتر احمد نوری رئیس حوزه هنری استان اصفهان، از استاد هوشنگ جزیزاده، استاد بهرام طاهری و استاد اکبر مصریپور تقدیر به عمل آمد.
گفتنی است، نمایشگاه «نگاره نگر» شامل آثار ۷۰ هنرمند نگارگر پیشکسوت و معاصر اصفهان است که در مجموع ۱۲۰ اثر در این نمایشگاه از ۱۷ تیرماه لغایت ۵ مردادماه در گالریهای بوستان، گلستان، تماشا و نقطه جهت بازدید عموم در خیابان استانداری، گذرسعدی، عمارت تاریخی سعدی دایر میباشد.