بنای فرهنگ؛ آیین رونمایی از تازه‌ترین اثر حسین عصمتی

بنای فرهنگ؛ آیین رونمایی از تازه‌ترین اثر حسین عصمتیبنای فرهنگ؛ آیین رونمایی از تازه‌ترین اثر حسین عصمتی

به گزارش روابط عمومی مرکز هنرهای تجسمی، محمدعلی رجبی‌دوانی، پژوهشگر حوزهٔ فلسفه هنر در آیین رونمایی از اثر «بنای فرهنگ» تازه‌ترین اثر حسین عصمتی گفت: نگارگری واژه‌ای است که با هدف نشان دادن جلوه ربانی به قلم هنرمند انتخاب شده و به ویژگی‌های خاص خود تبدیل شده است؛ آنچنان که پژوهشگر غربی در فرانسه اثری با عنوان سیری در نگارگری ایران منتشر می‌کند و از ویژگی‌های منحصر به فرد آن می‌گوید.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، «بنای فرهنگ» که شامل جدیدترین اثر نگارگری استاد حسین عصمتی است صبح امروز 4 مهرماه در گالری آیینه موسسه فرهنگی هنری صبا با حضور محمدعلی رجبی‌دوانی، پژوهشگر حوزهٔ فلسفه هنر و از اساتید دانشگاهی و مدیران فرهنگی کشور به همراه جمعی از هنرمندان و مدیران حوزه هنری رونمایی شد.

رجبی‌دوانی پیش از رونمایی این اثر با اشاره به مجموعه آثاری که عصمتی تا کنون در رشته هنرهای تجسمی به ویژه نگارگری خلق کرده است، گفت: هر کدام از این آثار باید آغاز راه تازه‌ای برای خلق اثر دیگری و راه جدیدی در مسیر پیش روی هنرمند باشد.

رجبی‌دوانی افزود: همانطور که در این اثر می‌بینید هنر نگارگری هنر بسته‌ای نیست و ظرفیت‌هایی دارد که می‌تواند مفاهیم بسیاری را منتقل کند.

وی ادامه داد: هنر زبان و راه‌های مختلفی برای بیان آنچه مد نظر است دارد، به عنوان مثال هنرمندی با استفاده از تکنیک به این خواسته می‌رسد و دیگری با بهره‌مندی از مفاهیم، نماد و نشانه‌ها به چنین دستاوردی در اثر خود دست می‌یابد.

قابلیت‌های بسیار نگارگری باید بار دیگر زنده شود

رجبی‌دوانی با بیان اینکه هنر نگارگری آنقدر عمق دارد که توان به تصویر کشیدن یک غزل را دارد، گفت: این توان چنان بسیار است که هنرمندان اساتید آن چنین اقدامی را در تاریخ داشته‌اند اما در طول تاریخ دچار سیر تحولی نامناسب و در روایتگری محدود شد. این در حالی است که هنر نگارگری قابلیت‌های بسیاری دارد و باید بار دیگر زنده شود.

این پژوهشگر حوزهٔ فلسفه هنر ادامه داد: در برخی ادوار تاریخی مثل قاجار، هنر نگارگری دچار رخدادهایی نامناسب و آسیب زننده شد و مسیر اصلی آن را به سوی دیگری منحرف کرد.

رجبی‌دوانی افزود: نگارگری تا پیش از انقلاب اسلامی ایران اینگونه پیش آمد و آثاری غیر قابل بحث از خود بجای گذاشت تا اینکه با پیروزی انقلاب بار دیگر رو به حق و عالم حقانیت آورد و بر اساس آن خلق اثر کرد. همانطور که خداوند در قرآن کریم بر الله اکبر تاکید دارد و آن را بر دل پیامبر اکرم صلی الله می‌نشاند، نگارگری ما هم پس از انقلاب بر همین اساس ادامه داد و رشد یافت.

وی ادامه داد: هنر نگارگری هنری پویا برابر رویدادهای تاریخی و روز ایران و جهان است که تنها عده‌ای از هنرمندان آن متناسب با زیست این رشته عمل می‌کنند و به بیانی فرزند زمانه خود هستند. یکی از این هنرمندان استاد حسین عصمتی است که نگارگری برایش اولویت ندارد، بلکه محتوا و اندیشه پشتوانه آن را مهم می‌شمارد و به کار می‌گیرد. اندیشه وجودی است که به گذشته تعلق ندارد بلکه با حال و آینده سر و کار دارد.

این استاد دانشگاه افزود: نگارگری واژه‌ای است که با هدف نشان دادن جلوه ربانی به قلم هنرمند انتخاب شده است و به ویژگی‌های خاص خود تبدیل شده؛ آنچنان که پژوهشگر غربی در فرانسه اثری با عنوان سیری در نگارگری ایران منتشر می‌کند و از ویژگی‌های منحصر به فرد آن می‌گوید. نگارگری واژه ای اختصاصی است که ما به منظور دستیابی به ماهیت وجودی این هنر برگزیدیم.

رجبی‌دوانی با تاکید بر نقش و اهمیت انقلاب اسلامی ایران در راهبرد درست هنر نگارگری گفت: هنر نگارگری ما بر پایه انقلاب اسلامی با هنرمندانی چون عصمتی و همسر محترمشان خانم صدری به کار خود ادامه خواهد داد و مسیر درستی را خواهد پیمود تا به اهداف غایی و متعالی ذات الهی دست یابد.

وی در پایان گفت: امید است تا عصمتی و صدری همچنان به ابداع و نوآوری‌های خود در هنر نگارگری ادامه دهند و رویدادهای تازه و اثرگذاری را خلق و ارائه کنند.

در ادامه تازه‌ترین اثر حسین عصمتی با عنوان«بنای فرهنگ» با حضور جمعی از هنرمندان و مدیران فرهنگ و هنری به همراه نقالی مرشد محسن میرزاعلی رونمایی شد.

گفتنی است، علاقه‌مندان برای تماشای تازه‌ترین اثر حسین عصمتی می‌توانند از 4 مهرماه به گالری آیینه موسسه فرهنگی هنری صبا واقع در خیابان ولیعصر، خیابان طالقانی، خیابان برادران شهید مظفر، شماره ۱۲۵ مراجعه کنند.