نقاشی‌های ۱۰۰۰ ساله سودان ثبت شدند

نقاشی‌های ۱۰۰۰ ساله سودان ثبت شدندنقاشی‌های ۱۰۰۰ ساله سودان ثبت شدند

 به گزارش سایت مجله هنرهای تجسمی به نقل از Heritage Daily؛ گروهی از پژوهشگران دانشگاه کاردینال استفان ویسزیسکی در ورشو، نقاشی‌های ۱۰۰۰ ساله در بقایای کلیسایی واقع در جنوب غربی آفریقا را مستند کردند.

این نقاشی‌ها در سال 2021 توسط دانشگاه خارطوم، دانشگاه دره نیل (NVU) و باستان شناسان سودانی کشف شدند.

 

کلیسا دارای یک شبستان اولیه و دو شبستان جانبی کوچک است که از خشت گل خشک شده و یک لایه آستر از آجر سوخته ساخته شده است. چندین کتیبه یونانی بر برخی از دیوارهای باقی مانده شناسایی شده است، در حالی که در داخل محراب با وجود آسیب قابل توجهی که به سازه وارد شده، هنوز چندین نقاشی باقی مانده است.

در زمان کشف اولیه، تیم اکتشافی فاقد محافظان و متخصصان برای حفظ نقاشی‌ها بود؛ بنابراین، تصمیم گرفته شد که ویرانه‌های کلیسا را ​​دوباره دفن کنند تا از نقاشی‌ها در برابر عوامل بیرونی محافظت شود.

محققان در جدیدترین مطالعات دریافتند یکی از نقاشی‌ها که از آن محافظت بیشتری به عمل آمده، واقع در دیوار شرقی محراب، تندیس‌ امانوئل مقدس در پس زمینه یک پیکر ایستاده است که تصور می‌شود مریم مقدس را نشان می‌دهد.

دکتر مگدانلا، متخصص شمایل‌نگاری مؤسسه تاریخ هنر از دانشگاه استفان ویزینسکی است گفت: «این نوع نقاشی  Platytera ton uranon نامیده می‌شود؛ یعنی رحم مادر بزرگتر از آسمان است و خدای نامحدود و ازلی را در خود دارد. شاید بتوان خاستگاه این ایده را در بینش الهه مصری Nut پیش از مسیحیت یافت که خورشید را می‌بلعد و به دنیا می آورد.

 در کنار این تصویر دو فرشته در کنار او قرار دارند که هر دو با لباس تشریفاتی تزئین شده و کفش‌هایی مرواریددوزی شده بر پا دارند. سر هر دو شکل ناقص است، اما محققان معتقدند که احتمالا فرشتگان میکائیل و جبرئیل را به تصویر می‌کشند.

این نقاشی‌ها مربوط به قرن ۹ و ۱۱ پس از میلاد هستند.