رامبراند پس از یادگیری اصول طراحی و نقاشی در زادگاهش لیدن، در سال ۱۶۲۴ به آمستردام رفت تا به مدت شش ماه نزد پیتر لاستمن (۱۵۸۳-۱۶۳۲)، نقاش مشهور تاریخ، تحصیل کند. پس از اتمام آموزش، رامبراند به لیدن بازگشت. در حدود سال ۱۶۳۲ او به آمستردام نقل مکان کرد و به سرعت خود را به عنوان هنرمند برجسته در شهر تثبیت کرد و در نقاشی های تاریخی و پرتره تخصص پیدا کرد. او سفارش های زیادی دریافت کرد و تعدادی از چهره های مطرح در نقاشی را به عنوان شاگردجذب کرد که برای یادگیری روش نقاشی او آمده بودند.
این نقاشی به عنوان یک خودنگاره یا سلف پرتره معروف بسیار مورد توجه قرار گرفته است، شواهد فنی و سبکی نشان می دهد که رامبراند از مخلوطهای رنگ، انواع رنگدانهها، و از لایه های متفاوت رنگ تابلو اش را پوشانده است ،اما این نقاشی از این جهت غیرمعمول است که لباس به شیوه ای کاملاً متفاوت از چهره اجرا شده است.
در حالی که در آن زمان ویژگیهای صورت با ظرافت بسیار طراحی و نقاشی می شدند ، اما این نقاشی کاملا متفاوت است .حتی لباس نیز با انواع تکنیکهای جسورانه نقاشی شده است، اما اصراری بر ساخت و ساز در لباس وجود ندارد.
پرتره های رامبراند به طور کلی تکنیک های متفاوتی را در چهره و لباس نشان می دهند. شاید رامبراند پس از ژست گرفتن برای این تابلو، مفهوم و نحوه اجرای آن را قبل از قضاوت توسط مخاطبان در ذهن خود به ثمر رسانده است. از تعداد خودنگاره هایی که رامبراند نقاشی یا حکاکی کرده و از روی پرتره های متعددی که در اینباره وجود دارد، این نقاشی به نظر متفاوت و منحصر بفرد است.