شام آخر/ دیریک بوئوتس / رنگ و روغن روی تخته / ۱۴۶۴ میلادی/ ۱۸۰ در۱۵۰ سانتی متر/ کلیسای سنت پیتر، لوون
تابلوی"شام آخر" اثر دیریک بوئوتس تخته نگارهی مرکزی محراب نان و شراب مقدس است. این اثر یکی از اولین آثار نقاشان هلندی است که به نحوی نظام مند از اصول پرسپکتیو خطی پیروی کرده. خطوط اتاق اصلی درست در بالای سر مسیح به هم می رسند. اتاق کوچک سمت راستِ اتاق اصلی، پرسپکتیو خود را دارد.
این عمل، شالودهی مراسم آیینی شام آخر را تشکیل می دهد و نشان دهنده علایق کلیسای نان و شراب مقدس در لووِن است که سفارش دهندهی این اثر بوده است.
دو مرد جلوی میز فضایی را برای ما ایجاد می کنند تا به صحنه نزدیک تر شویم. هر دو با پوشیدن لباس قرمز، در دو طرف سینی فلزی دایرهای نشسته اند و انگار دریچه ای ایجاد کرده اند تا چشمان ما وارد فضای تابلو شود.
بخشی از اثرِ شام آخر
دست راست مسیح (ع) بلند شده است و در دست چپش نان فطیر برای مراسم عشای ربانی دارد. . روی میز مقابل او یک جام قرار دارد، ظرف سنتی که شراب مقدس درون آن قرار دارد. عیسی مسیح در مرکز تابلو قرار گرفته است. به نظر میرسد یهودا در مقابل مسیح در سمت چپ نشسته است. یوحنا «شاگردی که عیسی او را دوست میداشت» در سمت چپ عیسی نشان داده شده است که جامهای سفید پوشیده و دستهایش در حالت نماز است. پیتر در سمت راست عیسی قرار دارد با موهای خاکستری کوتاه و ریش وگونههای کمی قرمز که برای یک ماهیگیر مناسب است.
بخشی از اثرِ شام آخر
در کنار پیتر اندرو قرار دارد که به صورت مردی سالخورده با موها و ریش بلندتر نشان داده شده است.
گفته می شود که این اثر اولین نمایش شام آخر در هنر شمال اروپاست. غیر عادی است که مسیح را در شمایل کشیشی نمایش دهند که آیین اصلی کلیسای مسیحی، یعنی مراسم تبرک نان مقدس آیین عشای ربانی را اجرا می کند.
دیریک بوئوتس Dieric Bouts (۱ ژانویهٔ ۱۴۱۵ – ۶ مهٔ ۱۴۷۵) در دوران اولیه نقاشی هلند زندگی میکرده و تحت تاثیر نقاشانی همچون یان وان آیک و روخیر فان در ویدن بوده. آثار وی بیشتر درباره چهره افراد بوده است.