فراآنجلیکو/ بشارت تولد مسیح به مریم/ 1442 میلادی/ دیوارنگاره/ موزه ی سان مارکو دل آنجلیکو/ فلورانس، ایتالیا/ کتابخانه هنری بریجمن
دیوارنگاره ی"بشارت تولد مسیح به مریم" اثر"فراآنجلیکو" Fra Angelico، درنگاه نخست، از سنگینی بسیاری به سمت راست ترکیب بندی حکایت دارد. فرشته، بال هایی برآمده به رنگ روشن و درجات بیش تری از تغییر رنگ از روشنی به تاریکی دارد. پیکره ی مریم، از طرف دیگر، رنگ پریده است به طوری که گویی در پس زمینه ی اثر محو می شود. این عدم تعادل به کمک هدایت ظریف نگاه ها جبران می شود. بیننده، پیکره ها را به کمک خط نگاه شان و قوس های سراسری در بخش بالای نقاشی به یک دیگر وصل می کند.
هدایت نگاه ها گرچه معمولا تنها اسلوب تعادل آفرینی به کار گرفته شده در نزد طراحان و نقاشان نیست، بیش ازاسلوب های دیگر کاربرد دارد. هدایت نگاه ها، نه تنها برای تعادل آفرینی، بلکه برای پدید آوردن یک پارچگیِ کلی نیز به دقت ترسیم و نشان داده می شود.
فراآنجلیکو، نقاش ایتالیایی نیمه ی نخست سده ی پانزدهم دوره رنسانس بود. وی تحت تاثیر"مازاتچو" وپیرو سبک"مارتینی" و"پیرودلا فرانچسکا" بوده است.
تخصص او در کشیدن پیکره ی مسیح بود.
آنجلیکو استاد بازی هنرمندانه با رنگ و نور بوده است. او در مدرسه هنرِ فلورانس تحصیل کرد. نام آنجلیکو مستعار است و نام واقعی او"گیدو دی پیترو" بوده است.وی درحین نقاشی در کلیسای واتیکان چشم از جهان فروبست.
از دوره ی هنر آموزی او اطلاعات چندانی در دسترس نیست ولی تاثیر نقاشان گوتیک بین المللی چون "موناکو" در آثارش به چشم می خورد.
تهیه و تنظیم: نرگس صاحباختیاری