"کوزما پتروف ودکین " Kuzma Petrov Vodkinنقاش، طراح، نویسنده و مدرس روسی سال ۱۸۷۸ درخوالینسک به دنیا آمد و سال 1939 در سن پترزبورگ از دنیا رفت. وی درسن پترزبورگ و مسکو زیر نظر "لویتان" Levitan و"سِروف" Serov آموزش دید. بعدا در مونیخ و پاریس به هنرآموزی ادامه داد. در ابتدا، تحت تاثیر رئالیسم سروف بود؛ بعد از سفر به آفریقا تحولی در هنرش به وجود آمد و به عضویت گروه "رز آبی" در آمد.
او یکی از هنرمندانی است که توانست معنای عمیقی در آثار خود بیافریند. ودکین توانست از روزهای انقلاب و جنگ جهانی اول و مسیر سخت زندگی اش جان سالم به در ببرد و شروع به خلق طبیعت بی جان های خود کند. یکی از آثار این دوران "شاه ماهی" است. با دانستن و درک لحظات دشواری که هنرمند پشت سر گذاشته، در حقیقت "شاه ماهی" نه فقط یک تابلو، بلکه یک جشنِ رنگِ تمام عیار است. نقاش تصویر را با یک سفره قرمز و صورتی پوشانده و شبیه یک میز در آورده است.
شاه ماهی
روی میز دو سیب زمینی با اندازه های متفاوت، یک تکه نان چاودار و یک شاه ماهی کمی خشک شده روی یک تکه کاغذ آبی دیده می شود. رنگ ها با شرایط مطابقت دارند و روشن و محو شده به نظر می رسند.
تصویری ساده و غم انگیز که استعداد نقاش را نشان می دهد.
ودکین به لطف آثاری مانند حمام کردن اسب سرخ، مرگ کمیسر، پس از مبارزه و ... به هنرمندی مشهور تبدیل شد.
طبیعت بی جان صورتی
در تابلوی "طبیعت بی جان صورتی"علاوه بر لیوان، سیبهای قرمز و سبز بهطور مرتبی در ترکیب قرار دارند که در کنار آنها چندین آلو وجود دارد. یکی از نقاط تاکید در این تصویر، شاخه سیب با میوه های بزرگ است. در انتهای تصویر، نقاشی را می بینیم که چهرههای نمادگونه قدیسان را به تصویر میکشد، اما ودکین روی آنها تمرکز نمیکند، بنابراین پسزمینه را رقیق میکند و ما را در دنیایی از ابهام باقی می گذارد.
مرگ کمیسر/رنگ و روغن روی بوم /1928/ موزه روسیه
مرگ کمیسر" از سوی شورای نظامی انقلابی برای نمایشگاه" ارتش سرخ کارگران و دهقانان" سفارش داده شد. مضمون زندگی، ایثار و مرگ که یکی از موضوعات اساسی برای هنرمند است، برای اولین بار در این تابلو به تصویر کشیده شد. طرح این نقاشی بر اساس رویدادی از جنگ داخلی روسیه است.
دو چهره کمیسر مجروح مرگبار و سربازی که از او حمایت می کند در پیش زمینه قرار دارند. سربازان ارتش سرخ که توسط گردباد نبرد رانده شده اند، از تپه پایین می آیند. در ترکیب دو شخصیت اصلی که در پیش زمینه به تصویر کشیده شده اند، می توان نماد نگاری پیتا - صحنه مرثیه مسیح را مشاهده کرد. مرگ، هرچند به خاطر آرمان های دیگر، حس والای فداکاری به بشریت را به دست می آورد. ودکین سیستم هنری منحصر به فرد خود را در این اثر بیان کرد. او چشمانداز خطی سنتی را کنار گذاشت و چشمانداز جدید «کروی» را توسعه داد که در قالبی شاعرانه، جهانبینی هنرمند را ارائه میکرد.
تهیه و تنظیم: نرگس صاحب اختیاری