ریشه یابی هنر مدرن و تأثیرپذیری آن از آئین مصرف

ریشه یابی هنر مدرن و تأثیرپذیری آن از آئین مصرفریشه یابی هنر مدرن و تأثیرپذیری آن از آئین مصرف

آن ككلن Anne Cauquelin فیلسوف، رمان نویس، مقاله نویس و هنرمند تجسمی فرانسوی است. وی به مدت ده سال سردبیر نشریه Nouvelle revue d'esthétique بود. وی استاد برجسته فلسفه در دانشگاه پاریس X (نانتر) و در دانشگاه پیکاردی است.

آثار او با توجه به کیفیت نوشتار و فاخر بودنشان، توسط منتقدان به عنوان "ضیافتی برای ذهن" نامگذاری شده اند.

عمده کارهای تحقیقاتی و آموزشی او برمفهوم و درک مناظر هنری در دوره رنسانس، شهرهای باستانی، فلسفه باستان، زبان و هنر، ارسطووبرونلسکی متمرکز است.

وی در تالیفاتش به شرح مفاهیم فضاهای شهری و معماری از ورسای تا فاولا* می پردازد.

آن ككلن

آن ككلن  در کتاب "نظریه هنرمعاصر" به مباحثی چون هنرِ مدرن یا آئین مصرف، که به ریشه یابی هنر مدرن و تأثیرپذیری آن از آئین مصرف می‌پردازد و از عوامل تأثیرگذاری چون شبکه‌ها، تولید گرها، هنرمندان خلاق و مباحث دیگری بحث می‌کند.  بعد از آن به هنر معاصر پرداخته و آثار مارسل دوشان و اندی وارهول را بررسی می کند، سپس به یکی از مهمترین مجموعه‌داران آثار هنر معاصر یعنی لئوکاستلی می‌پردازد ودر ادامه مباحث مهمی چون هنر مفهومی، هنر مینیمال، لندآرت، هنرتکنولوژیک و هنر پُستی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند.

در صفحه 12 کتاب می خوانیم: متأسفانه، عبارت «هنر معاصر» به معنی واقعی کلمه، عبارتی با مسما نبوده و بنابراین، چندان هم مفهوم نیست. هنر هر عصری ـ از جمله عصری که همین حالا در حال جریان است، یعنی عصر معاصر ـ بدیهی است که در همان عصر و از طرف مردمان آن عصر تعریف می‌گردد. و اگر؛ از طرفی عصری که همین حالا در جریان است، یعنی عصر معاصر، به قرن بیستم اطلاق می‌شود. و از طرف دیگر، قرن بیستم از سوی مردم این عصر به مفهوم عام آن «عصر مدرن» خوانده می‌شود. پس به نظر می‌رسد که شایسته است هنر این عصر را نه «هنر معاصر»، بلکه، «هنر مدرن» بخوانیم و بدانیم.

 

فاولا: فاولا در برزیل  به محله ای فقیر نشین یا حلبی آباد واقع در داخل یا حومه شهرهای بزرگ این کشور، به ویژه ریودوژانیرو و سائوپائولواطلاق می شود. یک فاولا معمولاً زمانی به وجود می‌آید که ساکنان زمین‌های خالی را در لبه شهر اشغال می‌کنند و کانکس‌هایی از مواد بازیافتی یا دزدیده شده می‌سازند.